U

RYCHLÝ KONTAKT 601 246 246

Většina podnikatelů a malých firem své podnikání dnes propaguje hlavně na internetu. Informace o svých službách šíří na sociálních sítích, pomocí PPC kampaní nebo další moderní kanály. Ale i v současnosti dobře fungují také tradiční způsoby. Oslovte potenciální zákazníky letákem. Jak jej vytvořit, aby byl efektivní? Pokud nechcete, aby jej příjemce hned hodil do koše, je důležité mít leták graficky a obsahově zajímavý. Propagovat něco přínosného. Čtěte další díl letákového seriálu a zjistěte, jak připravit efektivní leták.

 

Před tvorbou letáku zvolte správnou strategii a myslete na cílovou skupinu.

Promyslete:

  • Koho chcete oslovit, jaký je věk vašeho potenciálního zákazníka? Co má a nemá rád, kde pracuje, jaké služby potřebuje? Co ho zajímá?
  • Kde budete tiskovinu distribuovat – ve městě, na vesnici? Jací tam žijí lidé?

 

Jak má vypadat správný leták a co má obsahovat?

1. Zaujměte titulkem

Čtenáři se většinou dostane leták do ruky ve chvíli, kdy na něho působí mnoho rušivých vlivů. Například když se probírá poštou, vyndává nákup z tašky nebo prohlíží časopis. Upoutejte pozornost velkým a čitelným titulkem, který zákazník uvidí jako první. V titulku by měla být myšlenka nebo slogan týkající se vaší nabídky. Musí nalákat a vzbudit zvědavost.

Špatným příkladem jsou “prázdná” spojení jako: “Pozor akce!” nebo “To zde ještě nebylo”. Z takového titulku se zákazník nic nedozví a leták pak putuje rovnou do koše. Buďte v titulku více konkrétní.

 

2. Obrázek za 1000 slov

První, na co se čtenář podívá po titulku, je obrázek. Možná ještě dříve. Vložte do letáku originální fotografii nebo grafiku. Vždy dejte přednost vlastnímu snímku, avšak kvalitnímu.

Nemáte-li vlastní obrázek, využijte fotobanky. Z free fotobank dobře poslouží třeba Pixabay. Z placených vyzkoušejte například Fotolia, Dreamstime nebo českou fotobanku Fotkyfoto – jejím prostřednictvím můžete nakoupit i obrázky z velkých fotobank. Popřemýšlejte, jakou fotografii by vybrala vaše konkurence a pak vyberte takový obrázek, kterým se odlišíte.

Tip: Máte-li restauraci, přidejte obrázek interiéru a některého z oblíbených jídel.

 

3. Komunikujte stručně

Obsahem úvodního sdělení by měl být jen krátký text. Něco důležitého na úvod. Krátké sdělení si příjemce letáku přečte hned po titulku. Poskytněte příjemci jen ty nejdůležitější informace o produktu, výhodné nabídce či pozvánce na akci. Čím jednodušší sdělení, tím lepší.

Na letáku nekombinujte více nabídek dohromady. Pozvěte pouze na jednu akci, vyzvěte k nákupu jen jednoho produktu, využití jedné služby Popište jen málo zboží a nesnažte se do letáku nacpat všechny vaše produkty. Při nadmíře informací hrozí rozhodovací paralýza.

Příjemce letáku se do informací “zamotá” a nakonec si z vaší nabídky nevybere nic.

Znáte cílovou skupinu příjemců letáku? Podle cílové skupiny zvolte tón komunikace i skladbu nabídky. Zřejmě nebudete zvát starší generaci na pařbu s panákem zdarma, a naopak teenagerům nabízet pojištění nemovitosti.

Cílovou skupinu můžete zkusit i na letáku přímo vyznačit. Ušetříte tak čas lidem, pro které není sdělení určené. Ale nějak šikovně, aby to nikoho neurazilo. Například: “Pro moderního seniora

Tip: Plánujete rozdávat letáky na ulici ve městě? Přidejte do obsahu letáku neúplnou informaci, kterou si zákazník doplní doma na internetu z vašich webových stránek. Zakomponujte QR kód, který příjemce letáku snadno sejme chytrým telefonem a získá tak více informací. Předtím ale dejte distributorům pokyn, aby letáky dávali jen do rukou vybrané cílové skupině příjemců, u které předpokládáte, že s QR kódy umí pracovat.

Pokud vám tvorba titulku a textu moc nejde, oslovte copywritera. Pro inspiraci si přečtěte článek Krotitel slov: Jak připravit letáky, které prodávají.

 

4. Přidejte přínosný obsah

Obsah tiskoviny má být pro zákazníka přínosem. Neprodávejte jen, ale také dávejte. Jsou-li cílovou skupinou děti, doplňte leták o omalovánky. Pro starší generaci zvolte větší písmo a přidejte křížovku. Pro hospodyňky se hodí třeba zajímavý recept. Další možností přínosného obsahu může být krátký tip z vašeho oboru, například “Jak uklidit byt za 10 minut.

Tip: Inspirujícím příkladem je magazín Gusto obchodního řetězce Billa. Nejen, že uvnitř časopisu najdete akční zboží a aktuální nabídku obchodu, ale také  přínosný obsah – recepty doplněné pěknými fotografiemi. To vše na kvalitním papíře.

 

5. Vyvolejte časovou naléhavost

Nabídku časově omezte. Do textu přidejte slova jako: “teď, dnes, pouze, do, tento víkend”. Píšete-li datum, je lepší napsat i den, například “středa 24. 2. 2016” namísto 24. 2. 2016”. Datum akce si příjemci lépe zapamatují.

 

6. Vyzvěte k akci

Leták musí obsahovat výzvu k akci. Co je cílem letáku? Co má příjemce letáku udělat po jeho přečtení? Sdělte, co mají lidé přesně udělat, kam přijít, jaký je další krok. Nedávejte ale příliš na výběr.

Tip: Výzvou k akci může být třeba: “Objednejte si”, “Přijďte ochutnat”, “Vyzkoušejte”, “Přidejte se k nám”, “Navštivte nás”, “Využijte slevu”.

 

7. Přiložte kontakt,  adresu

Na leták nezapomeňte umístit kontakt, adresu nebo umístění provozovny na mapě, ideálně také telefon. Jste-li na internetu, tak i adresu webových stránek, e-mail pro více informací, adresu facebookových stránek či jiné sociální sítě.

Tip: Poskytujete rozvoz jídel? Nezapomeňte uvést kromě menu také velkým písmem hlavně telefonní číslo.

 

8. Pozor na textový guláš – volte čitelné písmo a fonty

Text musí být na prospektu nebo letáku dobře čitelný a přehledně rozložený. Informace, jako jsou název události, datum, čas, místo, popis akce, zarovnejte buď nalevo nebo napravo, anebo umístění textu kombinujte. Zarovnání celého textu na střed je hůře čitelné.

Vyberte maximálně 2-3 různé fonty. Důležité informace ztučněte, zvětšete nebo odlište barevně.

 

9. Barvu nebo ne?

Zamýšlíte tisknout barevné letáky? Volte výrazné barvy a stejnou barevnost, grafiku jako má vaše firemní logo, webové stránky nebo oblečení zaměstnanců. Dodržujte korporátní identitu. I u letáků. Poradí vám šikovný grafik, třeba ten náš.

 

10. Sledujte úspěšnost

Díky internetu můžete jednoduše sledovat úspěšnost i tištěných letáků. Jak? Například použitím QR kódů. Anebo na letáku uveďte speciálně vytvořenou URL adresu, e-mailovou adresu, anebo telefonní číslo jen pro danou kampaň. O tipech na měření úspěšnosti se dozvíte v některém z příštích článků letákového seriálu.

Máte už na letáku vše? Vyberte si médium a technologii

Už víte, jakým způsobem budete leták distribuovat – na ulici, do poštovní schránky, časopisu nebo na pultech obchodů? Podle způsobu distribuce vyberte vhodný formát, gramáž a typ papíru. O možnostech se dozvíte v minulém článku.

Tápete nad  grafickým návrhem letáku? Vyzkoušejte služby Apromotion. Letáky navrhneme a vytiskneme Vyberte si formát a počet, zjistěte ceny letáků.