U

RYCHLÝ KONTAKT 601 246 246

Propagační letáky jsou běžným marketingovým nástrojem malých i velkých firem. Dejte svým potenciálním zákazníkům vědět o novém výrobku, službě nebo eventu. Jaké jsou metody distribuce letáků, kromě roznášení do poštovních schránek? Zjistěte, kde jinde a jak můžete své letáky šířit. Proč využít i jiné způsoby distribuce? Pomocí strategického umístění letáku či jiné tiskoviny oslovíte více lidí a odlišíte od konkurence.

Poznejte cílovou skupinu

Z článku 10 zásad, jak vytvořit propagační a reklamní leták už víte, že před tvorbou letáku je třeba zvolit správnou strategii a myslet na cílovou skupinu. Výběr způsobu distribuce musí být relevantní k vaší cílové skupině. Pro správné zacílení popřemýšlejte:

  • kde lidé z vaší cílové skupiny bydlí a pracují
  • v jakém obchodě nakupují, jaké služby a kde využívají
  • kam chodí za zábavou, kde tráví volný čas

Svoji cílovou skupinu už, dejme tomu,znáte a letáky máte připravené k distribuci. Teď je zbývá roznést.

11 tipů pro netradiční metody distribuce

1 – Ulice

Ať už se rozhodnete vyjít do ulic sami nebo si najmout studenta, soustřeďte se na to, jakým způsobem budete lidi na ulici oslovovat. Otázka: “Můžu se tě na něco zeptat?” není nejvhodnější. Oproti tomu: “Chcete se naučit fotit?” nebo “Přijďte ochutnat mexické speciality” je o mnoho lepší.

Dejte brigádníkovi přesné pokyny – kde má stát, co má říkat a jak má být oblečen. Roznašeč v civilu nepůsobí profesionálně. Proto mu dejte třeba firemní tričko.

2 – Kavárna, restaurace

Zjistěte v místní kavárně nebo restauraci, zda můžete nechat pár letáků na stolech. Do kaváren a restaurací chodí spousta lidí. Zastaví se zde během nákupů, scházejí se o polední pauze. Kavárny také navštěvují spisovaleté a freelanceři. Nabízíte kurz vaření, vzdělávání nebo fotografování? Pak je pro vás kavárna a restaurace vhodným místem k distribuci.

3 – Obchod

Zeptejte se majitele či vedoucího obchodu, jestli smíte letáky položit u pokladny. Máte s vlastníky obchodu dobré vztahy? Pokud ano, je to pro vás výhodou. Častokrát se totiž stává, že tiskoviny v obchodě nepřijmou nebo je za krátkou dobu vyhodí.

4 – Střední či vysoká škola, gymnázium

Škola je dobrým místem k distribuci letáků, jestliže jsou vaší cílovou skupinou mladí lidé a studenti. Do školy zavolejte a zjistěte, zda má nějaké speciální požadavky na velikost nebo obsah tiskoviny. Provozujete-li například papírnictví, obchod s oblečením pro mladé nebo pořádáte kurz, party či prodáváte nedaleko školy zmrzlinu, pak je škola vaší ideální lokalitou pro distribuci letáků nebo plakátků.

5 – Kadeřnictví, čekárna v ordinaci

Jsou vaší cílovou skupinou ženy a maminky na mateřské? Nechte své propagační letáky v kadeřnictví. Pokud cílíte na seniory v důchodovém věku, položte propagační tiskoviny na stole v čekárně ordinace. V kadeřnictvích a čekárnách mají lidé na čtení spoustu času.

6 – Výstavy a veletrhy

Vyrazte na výstavu nebo veletrh, který souvisí s vaším oborem podnikání. Veletrhů a výstav je spousta – od výstavy rybářských potřeb po veletrh elektrotechniky, oční optiky, nábytku, motocyklů. Existují i veletrhy reklamy a marketingu. Zpravidla vám tam letáky povolí roznášet jen za poplatek, ale pokud jsou na veletrhu vaši zákazníci, může se to vyplatit.

7 – Místní periodikum, noviny

Zavolejte do vydavatelství nebo redakce místních novin, magazínu, měsíčníku. Požádejte u vedení či inzertním oddělení, aby vám reklamní leták vložili přímo do výtisku. Počítejte s tím, že to nepůjde vždy a nebude to zadarmo. Cena bývá srovnatelná s nákladem za běžnou distribuci, záleží na typu média, do kterého své letáky chcete nechat vložit.

8 – Knihy v knihovně

Čtenáři knih potřebují záložku. Prodiskutujte svůj nápad s provozovatelem knihovny Po dohodě vsuňte letáky přímo do knih. Pokaždé, když čtenář otevře knihu, uvidí váš leták. Pokud zvolíte tuto metodu distribuce, promyslete už při tvorbě grafického návrhu obsah a velikost tiskoviny. Buďte kreativní. Samozřejmě musí být vaše letáková záložka relevantní k potřebám čtenářů. Jinak váš letáček asi rovnou poletí do koše.

9 – Balíček, taška

Pokud provozujete e-shop či kamenný obchod, přidejte leták do balíčku nebo tašky k objednanému zboží. Pro tuto příležitost vymyslete speciální nabídku. Uvnitř ponechte třeba prospekt s produkty nebo slevový kupón na další nákup. Opět platí – musí to být nabídka relevantní k potřebám cílové skupiny.

10 – Skla automobilů, čekárny STK

Nabízíte-li zboží, službu pro motoristy, nechte několik letáků v čekárně na Stanici technické kontroly. Reklamní a propagační tiskoviny můžete také vložit za stěrače automobilů na parkovišti před STK.

Provozujete pneuservis? Vkládejte malé letáčky s nabídkou přezutí pneumatik za stěrače automobilů na parkovišti ve vašem okolí. Ideálně po dohodě s provozovatelem parkoviště.

11 – Lavička, zeď plotu

Je ve vaší lokalitě vyšší pohyb turistů? Položte letáky s obsahem zaměřeným na turisty na lavičku nebo zeď plotu. Zatižte je třeba kamenem.

Pozor na legislativu

Než začnete rozdávat letáky na ulici, informujte se na místním úřadě, zda je můžete na vybraném místě vůbec distribuovat a za jakých podmínek. Každé město má své vyhlášky, ve kterých uvádí, kde a jak je možné letáky šířit. Pravděpodobně budete také muset zaplatit nějaký poplatek.

Pamatujte, že nesmíte nechávat letáky na soukromém pozemku, což se vztahuje i pro firemní parkoviště. Vyžádejte si od majitele parkoviště vždy písemný souhlas.

Jaký z uvedených 10 způsobů distribuce vyzkoušíte?
Přemýšlíte, kdo a za kolik vám letáky navrhne a vytiskne? Zjistěte cenu tisku letáků

Čtěte dál blog Tryskem. Najdete v něm tipy pro podnikání a efektivní využití tiskovin