U

RYCHLÝ KONTAKT 601 246 246

Navrhujete letáky nebo jste zadali tvorbu letáku grafikovi? Ušetřete čas a peníze za zbytečné korektury v tiskárně. Zjistěte, kde tvůrci při výrobě grafických návrhů nejvíce chybují. Jak připravit letákové podklady pro tiskárnu? Dozvíte se v článku.

8 nejčastějších chyb při tvorbě grafického návrhu letáku

 


1 – Chybí “spad” – 3mm okraj na každé straně letáku + ořezové značky

Co je to spad? Spad neboli spadávka je přesah tištěného dokumentu přes okraje výsledného formátu. Tiskárna letáky a další tiskoviny nejprve tiskne na velké archy papíru, které následně tiskaři rozřezají na jednotlivé kusy letáků. Aby na okraji tiskoviny nezůstal bílý proužek, je potřeba tisknout o něco větší formát než bude ten výsledný. A přebytek – spadávku – pak oříznout.

Při tvorbě návrhu letáku proto přidejte 3mm okraj na každé straně. Do tohoto prostoru nevkládejte žádný text ani důležitou část grafiky. Tento 3mm okraj tiskaři po tisku oříznou. V okraji může být pozadí letáku, barevný přechod nebo část obrázku. Myslete však na to, že výsledná tiskovina bude o 3 mm na každé straně menší.

350-spadavka-TiskarnaApromotion

Aby tiskaři věděli, jak velkou spadávku jste na leták použili, umístěte na návrh ořezové značky. Váš grafik si s tím jistě hravě poradí, anebo se zeptejte nás.

 

2 – Leták má špatnou barevnost – RGB místo CMYK

Co je RGB a CMYK? Jsou to barevné škály, kde každé z písmen označuje jednu barvu:

RGB – Red, Green, Blue – červená, zelená a modrá barva.

350-Barevny-model-RGB-TiskarnaApromotion

CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, Key – azurová, purpurová, žlutá a černá.

350-Barevny-model-CMYK-TiskarnaApromotion

Model RGB je způsob míchání barev používaný pouze na monitorech nebo obrazovce – tam, kde barvy vyzařují, svítí. Opakem je barevný prostor CMYK, u kterého se barvy odráží od povrchu. V různém poměru barev CMYK pak tiskárna namíchá finální barvy pro tisk.

Všechny obrázky, grafiku i texty před posláním návrhu do tiskárny převeďte do barevného prostoru CMYK.

Barevný prostor RGB má větší rozsah než CMYK. Barvy, které vidíte na monitoru, nejsou proto na CMYKové tiskárně tisknutelné. Díky převodu grafiky do prostoru CMYK tak uvidíte finální barevnost tiskoviny. Pokud tedy máte dobře zkalibrovaný monitor.

350-LAB-RGB-CMYK-TiskarnaApromotion 

 

3 – Písmo není uložené ve křivkách  

Před odesláním dat do tisku převeďte všechny texty na křivky, vektory. Proč? Nebude-li písmo ve křivkách, může být text nečitelný, nebo namísto diakritiky budou nesmyslné znaky. To z důvodu, že tiskárna nemá potřebný font, který je v návrhu obsažen.

V kvalitních grafických editorech je převedení do křivek jednoduchým úkonem. Texty označte a přeneste příkazem “Převést na křivky” (Create outlines). Záleží na tom, jaký program používáte, možná se příkaz ve vašem grafickém editoru nazývá jinak.

Jak poznáte, že písmo není v křivkách? Písmo ve křivkách není možné jednoduše označit, ani do něj dopisovat. Po vyexportování návrhu do  formátu PDF zkontrolujte například v programu Adobe Acrobat Reader, zda můžete text označit. Jestliže ano, písmo ve křivkách pravděpodobně není. Převeďte jej.

 

4 – Černá barva a grafika není 100% černá

Chcete-li, aby byla černá barva v textu a grafice sytě černá, zvolte 100% černou. 100% černá je dobře čitelná a ostrá. Tuto chybu na první pohled na monitoru nepoznáte, ale na hotové tiskovině je rozdíl rozpoznatelný.

 

5 – Špatné rozvržení na stránce

U přípravy malých tiskovin, jako jsou vizitky a letáčky, zašlete tiskárně jen jeden návrh. Nesnažte se tiskařům usnadnit práci tím, že například vizitky vysázíte na celý arch. Nechte to raději na pracovnících tiskárny. Váš návrh vysází, jak budou potřebovat.

 

6 – Příliš malé rozlišení obrázku

Obrázky a fotografie v podkladech musí mít rozlišení alespoň 300 dpi – podle použité technologie tisku. Bude-li rozlišení nižší, obrázky budou rozostřené nebo s viditelnými čtverečky – pixely. Jako když na monitoru počítače nadměrně zvětšíte fotografii.

Kde sehnat obrázky a fotografie na leták? Zjistěte v článku o fotobankách.

 

7 – Grafický návrh letáku není ve formátu PDF

Podklady pro tisk exportujte do formátu PDF. Dokument ve formátu PDF se zobrazí na všech zařízeních stejně, bez ohledu na to, v jakém grafickém programu vznikl. Při exportu do PDF zároveň dochází ke komprimaci dat a výsledný soubor není zbytečně objemný.

 

8 – Posíláte návrh grafiky e-mailem

Snažíte se poslat grafický návrh tiskárně e-mailem? Nedělejte to. Grafický soubor může být velice objemný a přes e-mailové schránky “neproteče”. Raději jej pošlete službou k tomu určenou, například jako přílohu poptávkového formuláře (dole na stránce), anebo přes zásilkovnu dat www.uschovna.cz

 

Vyvarujte se uvedeným osmi chybám. Vyřízení vaší zakázky bude  mnohem rychlejší. Tápete s tvorbou  podkladů na tisk? Napište nám. Vytvoříme grafický návrh letáku za vás.

Čtěte dál letákový seriál a získejte další užitečné rady.