U

RYCHLÝ KONTAKT 601 246 246

Proč je tak důležité myslet při přípravě letáku na správný výběr typu písma? Pokud příjemce nedokáže snadno leták, prospekt nebo brožuru přečíst, pak si nic nekoupí, nikam nepřijde, neudělá žádnou akci. Leták vyhodí. A váš čas i peníze tak zbytečně proplýtváte. Kdo vlastně správnost výběru písem na tiskoviny určuje, podle jakých pravidel? Typografové navrhují tvar a detaily písma, tak aby vaše oči nebyly unavené, a čtení textu bylo snadné, plynulé. Každé písmo má svůj rytmus, styl a charakter. Může vyvolat i různé pocity. Stejně jako fotografie. Jaký font se hodí pro letáky? Zjistěte základní pravidla pro práci s fonty a typem písma v letáku.

 

Připravuje vám tiskoviny grafik? I tak mějte o základech přehled. Tvorbu letáku platíte ze své kapsy, ne z grafikovy. Tak ať neutrácíte zbytečně za nefunkční letáky.

 

10 pravidel pro práci s fonty

Na začátek se krátce seznamte s druhy písma. Existují fonty patkové (serif) a bezpatkové (sans serif). Dále písmo tiskací (verzálky) a mínusky.

1) Maximálně 3 fonty

Na letáku použijte maximálně tři typy fontů. Nejlépe však jeden až dva. Kombinace patkových nadpisů a bezpatkového textu je v pořádku. Na titulek však nedoporučujeme patkové písmo. Když zvolíte více typů fontů, ujistěte se, že každý typ vypadá odlišně.

2) Důležité zvýrazněte

Nejdůležitější informace na letáku zvětšete. Čím důležitější sdělení, tím větší písmo. Čtyři různé velikosti postačí. Pro ještě větší zvýraznění text ztučněte.

3) Použijte kontrast

Využijte kontrast. Kontrast přitahuje oči. Příklad: velké proti malému, prosté proti zdobnému, barevné proti bílému či černému. Chcete-li mít titulek přes ilustraci nebo fotografii, zvolte světlé písmo na tmavém podkladu a naopak.

4) “NE” verzálkám

Verzálky nebo tiskací písmena použijte jen v titulku. Jinde budou špatně čitelná.

5) Opakujte barvy

Opakování naznačí spojitost. Zvolte dva fonty a dvě barvy, které budete na letáku opakovat.

6) Myslete na cílovku

Přizpůsobte styl písma zprávě. Příklad: Nepoužívejte Consolas u seriózních informací a naopak Helveticu pro pozvánku na dětský den. Pro starší cílovou skupinu zvolte větší písmo. Mladou generaci musí písmo bavit.

7) Zachovejte přehlednost

Text na prospektu nebo letáku přehledně rozložte. Informace, jako jsou název události, datum, čas, místo, popis akce, zarovnejte buď nalevo nebo napravo, anebo umístění textu kombinujte.

8) Nemíchejte informace

Podobné informace umístěte na stejné místo. Příklad: podrobnosti o události napište spolu, kontaktní informace nechte u sebe. Žádnou z těchto informací nemíchejte s jinou.

9) Načrtněte si návrh

Návrh letáku si nejprve načrtněte tužkou na papír. Vyberte obrázek a rozložte text. Potom zvolte typ fontu a nakonec způsob zvýraznění textu.

10) Pozor na ne/legálnost

Pozor na ne/legálnost fontů. Použít můžete i samostatně stažené či zakoupené fonty, ale předem si prostudujte licenci. I když je vámi vybraný font zdarma, užití některých fontů autoři povolují jen pro nekomerční či studijní účely, ne pro podnikání.


450-Typografie-Apromotion

Které fonty jsou pro letáky nejlepší?

To bohužel není možné jednoznačně určit. Správný výběr fontů je u každé tiskoviny jiný. Záleží na typu sdělení, firemní identitě, ale i na cílové skupině. Provozovatelé tanečního klubu zřejmě nevyberou stejný druh písma jako obchodní poradce nebo zástupce stavební firmy.

Muži hranaté, ženy zaoblené

V knize The Psychology of Fonts (Psychologie fontů) autor uvádí, že muži raději čtou hranatější písma, zatímco ženy preferují zaoblená písmenky s výraznými patkami.

Obecně platí, že text musí být pro příjemce dobře čitelný. Pamatujte, že čím je písmo exotičtější, tím hůře text budou příjemci letáku číst.

Nic nezkazíte použitím bezpatkového písma jako je Helvetica, Verdana, Century Gothicnebo moderní Futura. V menší velikosti má dobrou čitelnost Calibry. Z patkových fontů zvolte třeba Cambria.

Písmo Times New Roman je tak trochu nudné, hodí se spíše pro dlouhé tištěné texty, například do novin. Segoe Script nebo Impact nejsou moc čitelné. Pro tisk jsou jen málo použitelné. Patkový Courier zase může ve čtenáři evokovat pocit chladu.

 

Oblíbený Comic Sans – ano nebo ne?

198-Comic-Sans-Apromotion

Písmo Comic Sans vyvinul návrhář Vincent Connare pro Microsoft v roce 1994 k použití v komiksových bublinách. Po jeho začlenění do Windows 95 se u uživatelů toto “veselé” písmo stalo natolik populárním, že jej využívali ve všech oblastech. Bohužel i tam, kam se vůbec nehodí, například u vážných témat.

Špatné používání písma Comic Sans trvá dodnes. Dnes se s ním setkáte i na svatebních oznámeních, inzerátech nebo vizitkách, což je zcela nevhodné. Proto se tomuto fontu raději vyhněte. Chcete-li zvolit “zábavné” písmo, vyberte třeba Consolas.

 

Gotham “pomohl” Obamovi

Různé psychologické působení fontů dobře znají i organizátoři politických kampaní. Podle The New York Times mohlo Baracku Obamovi v předvolebním klání pomoci také použití elegantního a svěžího fontu Gotham. Naopak padesát let stará Optima, font opoziční McCainovy kampaně, prý připomínal „příbalové letáky k lékům proti žaludečním potížím,“ zmiňuje Lucie Kavanová v časopisu Respekt.

 

David Ogilvy o písmu a typografii

 Využijte znalosti reklamního mága Davida Ogilvyho.

  • Dobrá typografie lidem “pomáhá” číst vaše texty, zatímco špatná typografie jim v tom brání.
  • Nepoužívejte tiskací písmena (verzálky). Profesor Tinker ze Stanfordu dokázal, že tiskací písmena čtení zpomalují. Nemají žádná vodítka, která by vám pomohla odlišitslova, takže máte tendenci číst je písmeno po písmenu. Proto se velice špatně čtou.

 450-David-Ogilvy-O-typografii-Apromotion-1 

  • Lidé jsou zvyklí číst v knihách, časopisech, novinách malá písmena (mínusky). 
  • Nedělejte na konci titulku či nadpisu tečku. Tečka ukončí větu, ale také divákovu pozornost.
  • Někteří výtvarníci využívají textu jako materiálu pro vytváření bizarních tvarů, čímž jej dělají nečitelným.

 450-David-Ogilvy-O-typografii-APromotion-2 

“Možná se ptáte, zda jsem slyšel nějakou hospodyňku, jak říká, že si koupila ten prací prášek, protože reklama na něj byla vysázena v Caslonu (typ fontu). To ne. Ale myslíte si, že reklama může něco prodat, když ji nikdo nepřečte?” David Ogilvy, O reklamě.

To je od nás zatím o fontech vše. Inspirujte se také v dalších článcích letákového seriálu. Zjistěte, Jak má vypadat správný leták, a co má obsahovat.

Baví vás historie? I letáky mají tu svoji zajímavou.

Přemýšlíte, který font vybrat na leták? Poradíme. Zeptejte se.