U

RYCHLÝ KONTAKT 601 246 246

Z předchozího článku, Jak připravit reklamní leták, už víte, že součástí efektivního letáku má být obrázek. Fotografie je první věc, na kterou se čtenář podívá. Připravujete leták? Pak zřejmě řešíte otázku, kde získat fotografie či obrázky. Nemáte-li vlastní, využijte fotobanky. Jaká je jejich nabídka, jak se rozdělují, co na nich seženete? Zjistěte v článku.

Psychologie obrázku – poznejte základní pravidla.

Jak bude fotografie na diváka působit, záleží na zvolených barvách, motivu a kompozici. Co je to kompozice? Uspořádání všech prvků na snímku, tak aby působily harmonicky a diváka oslovily. Existuje několik základních pravidel, podle kterých by se měli fotografové při kompozici řídit. Například, pokud potřebujete fotografii s lidmi, vyberte raději takovou, kde je více prostoru ve směru pohledu nebo směru chůze člověka na snímku.

Důležité také je, aby osoba na snímku nebo obrázku “neodcházela”, anebo se nedívala směrem pryč z letáku.

Nabízíte-li na letáku službu nebo produkt, dejte pozor na to, aby se člověk na obrázku nekoukal na diváka, který si bude leták prohlížet. Mnohem lepší je, když se osoba na snímku dívá na váš vyobrazený produkt, anebo na titulek, kde produkt nebo službu zmiňujete.

 

Jaká je nabídka fotobank?

Ve fotobankách najdete fotografie, vektory a ilustrace pro jakoukoliv příležitost. Fotobanky mají různou kvalitu obrázků a jiné ceny. Existují fotobanky s obrázky zdarma, a také placené fotobanky, u kterých za snímek zaplatíte. Fotografie můžete nakoupit nejčastěji třemi způsoby – formou předplatného, zakoupením kreditů, anebo si koupit třeba jen 1 fotografii.

 

Placené Royalty Free fotobanky nejsou free

Microstock fotobanky nabízejí obrázky pod licencí, která se nazývá Royalty Free. Tato licence se dál dělí na standardní a rozšířenou – Extended. Pro leták nebo jinou reklamní tiskovinu vám postačí licence standardní. Rozšířenou musíte zakoupit v případě, když plánujete fotografii použít pro více účelů, ne jen na leták, ale například fotografii tisknout na kalendáře, které chcete dál prodávat.

U zakoupených obrázků je omezen počet výtisků, na které můžete obrázek použít. To znamená, že jednu licenci můžete využít na cca 10.000-100.000 výtisků, u některých fotobank až pro 250.000 výtisků. Podrobnosti se vždy dozvíte v obchodních podmínkách konkrétní fotobanky.

10 fotobank s licencí Royalty Free, které můžete využít:

  1. Bigstockphoto.com
  2. Canstockphoto.com
  3. Depositphotos.com
  4. Dreamstime.com
  5. Fotkyfoto.cz
  6. Fotolia.com
  7. Istockphoto.com
  8. Pond5.com
  9. Shutterstock.com
  10. 123RF.com

 

Free fotobanky

Pokud nechcete za obrázky platit, využijte nabídky fotobank, na nichž seženete obrázky zdarma. Vybrat na nich kvalitní ilustraci a fotografii na konkrétní téma je však někdy dost obtížné. V některých fotobankách je kvalita obrázků špatná, anebo mají databázi málo obsáhlou. Většina free fotobank nabízí obrázky pod licencí Creative Commons. Ta se dále dělí na několik úrovní.

Nejvíce volná je licence Creative Commons Zero (CC0). U díla s touto licencí dal autor své práce plně k dispozici pro osobní o komerční užití. Obrázky můžete:

  • kopírovat
  • upravovat
  • dál distribuovat
  • používat pro nekomerční i komerční účely
  • používat bez uvedení autora

10 fotobank nabízejících obrázky zdarma: 

  1. Jeshoots.com
  2. Kaboompics.com
  3. LibreShot.com
  4. Pexels.com
  5. Picjumbo.com
  6. Pixabay.com
  7. Splitshire.com
  8. StockSnap.io
  9. Stokpic.com
  10. Unsplah.com

 

Před stažením obrázku si přečtěte licenční podmínky

Při výběru fotografie nebo ilustrace pro váš leták věnujte pozornost výběru typu licence. Každá fotobanka a fotografie má jiné licenční podmínky. Před stažením snímku si proto pozorně přečtěte licenční podmínky. Přesvědčte se v obchodních podmínkách nebo ve FAQ fotobanky, jestli musíte uvést autora, nebo můžete obrázek použít ke komerčním účelům i bez toho.

 

V jakém rozlišení fotku pro tisk potřebujete, co znamená DPI?

DPI = dots per inch, neboli počet bodů na palec, je zkratka pro rozlišení.Obecně platí, že pro tisk fotografií je ideální rozlišení alespoň 300 dpi. To platí i pro tisk letáku A6, A5 nebo A4. Na požadované rozlišení grafiky se zeptejte ve své tiskárně.

Zdrojů obrázků existuje mnohem více než v článku uvádíme. Uvedené tipy berte jako inspiraci.

Sledujte dál blog Tryskem. Pořádáte akci pro zákazníky, nabízíte novou službu? Informujte trh pomocí letáku. 

Přemýšlíte, kdo vám je navrhne? Přípravu i tisk letáků zařídíme za vás. Napište nám.